Trim og trening

- gjennom tidene fra 1979

Det hele startet med noen ivrige foreldre i Skigruppa i HIL som trente på egenhånd og deltok på turrenn og løp for HIL.

Da Ola Skarholt, verdensmester i orientering, også knallgod i løp og turrenn, flyttet til Heggedal, var han ikke sen om å starte et treningsopplegg som var tilpasset turlangrenns-løpere.

I 1979 ble vi en egen gruppe "Turlangrennsgruppa i HIL "
med Osvald Hella som oppmann og Åse Båsen Andersen som vår dyktige trener. Vi trente tirsdager og torsdager både ute og inne med langtur på lørdager. Vi hadde skiteknikk- og smørekurs med bl.a. Håkon Brusveen og Øystein Hanevold som instruktører, og var på treningssamling på Tyin, Norefjell, Austlid og Løvlia, i tillegg til Blåfjellhytta, og det ble det gode resultater av.

I senere år har vi også hatt ski-teknikk kurs med både Ragnar Roll og Hege Vethe.

Holmenkollstafetten – Der deltok vi med lag fra HIL - fra 1982 - 1987
Ola Skarhold og Laila Samuelsen var lagledere med treningsopplegg for de som ville være med på «Vårens vakreste eventyr», Holmenkollstafetten. Vi greide å stille med to lag, et dame- og et herrelag fra HIL. For å få til dette (15 på hvert lag), fikk vi med oss deltagere fra både fotballen og skigruppa i HIL.

I 1983 dannet vi et eget styre
Åse Båsen hadde takket for seg og vi sto uten trener. Dyktige trenere vokste ikke på trær, så dette måtte det jobbes med. Med et eget styre fikk vi organisert oss bedre og kunne fordele arbeidsoppgaven på flere.

Det første styret i Trim og Trening:

• Oppmann: Osvald Hella
  • Kasserer: John Kåre Vik
  • Sekretær: Laila Samuelsen
  • Styremedlem: Egil Skavang
  • Valgkomité: Ellen Sundt og Knut Skattum

I 1985 var glanstiden for turrenn over og interessen dalende og flere i gruppen vår sluttet. Økonomien stupte og vi måtte nøye oss med inne-trening kun en gang i uken. Men den harde kjernen holdt ut. Vi prøvde å motivere hverandre og var på jakt etter aktiviteter som fenget. Manpower stafetten, som var et (5 x 5) km terrengløp i Holmenkollen, var både morsomt og sosialt. Alle fikk en T-skjorte i premie pluss en piknik-kurv med mye godt i, til laget, noe vi koste oss med etter løpet. Veldig sosialt og samlende!

I 1984 ble PLANKEN introdusert. Den har vært en årlig aktivitet siden.
Ragnar Roll kom fra Holmen og fortalte om Planken deres. Da var ikke Laila sen om å adoptere den aktiviteten. Sløylærer Otto Jøel lagde den første Planken. Den ble satt opp under Vardåsen ved Oppsjø. Det var fint å løpe i marka, og vips så hadde vi et mål å trene mot om sommeren og utover høsten.

Litt om PLANKEN
En ny dekorativ PLANKE blir satt opp i marka 1. mai hvert år og tas ned 1. oktober. Den som har vært på PLANKEN flest ganger (har flest spikerhull) i sitt felt, vinner PLANKEN, og da er den veldig dekorativ.

I 1986 endret vi navnet til Trim og Trening

For å få råd til en god trener måtte vi få opp medlemstallet. I 1986 bestemte vi oss derfor å endre konseptet, til å bli et treningsopplegg for alle som ønsker å holde seg i form. Vi lagde en folder med info om gruppa vår som vi la i alle postkassene i Heggedal, og inviterte til "Trim med mening". Det ble slutt på sirkeltrening inne, og satset isteden på aerobic-trening med styrke, og vi endret navn til Trim og Trening. (Etter et sportsblad med samme navn. Bladet hadde masse fine sportseffekter og sportsklær med logo som vi tenkte å bestille litt av. Men før vi rakk det, var bladet borte). Utetreningen var fortsatt viktig, men vi la opp til individuell utetrening der det var helt greit å gå en time om en ikke ønsket å løpe.

Vi har det samme treningsopplegget i dag, med innetrening en gang i uken under ledelse av dyktig trener, som er flink til å variere både musikk og treningsform. Vi har bevegelsestrening og mye styrketrening med eller uten vekter eller strikk, og avslutter alltid med god utstrekking. Treningsformen passer like godt for menn som for kvinner. Utetreningen er fortsatt en del av treningsopplegget. Noen løper, noen går - med eller uten staver, mens noen har kun en kort oppvarming på vei til inne-treningen.

I motsetning til treningssentre har Trim og Trening også en sosial profil. I tillegg til PLANKEN har vi hvert år sommeravslutning ved Stordammen i Kjekstadmarka med reker og hvitvin, sang og musikk. Hver høst etter at PLANKEN er tatt inn, har vi høstfest med god mat og drikke og høytidelig PLANKE-overrekkelse. Det er premiering til nr. 2 og 3 også. På siste treningskveld før jul, avslutter vi med litt julemusikk, levende lys, gløgg og pepperkaker.

Det har ikke vært lett å få noen til å ta over styre og stell i gruppen, men takket være fire entusiastiske og trenings-glade styremedlemmer, som alle har gjort en kjempeinnsats for Trim og Trening gjennom veldig mange år, har gruppa bestått i opp- og nedturer og kan derfor glede oss over at Trim og Trening i 2016 nå har vært aktiv i 37 år.

Styret i Trim og trening:

NavnStillingmobilepost
Laila SamuelsenLeder, siden 1995915 66 932Lssamuel@online.no